18244 B 18B
Postat: 10 aug 2014, 08:45
18244
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1946-09-27. Motorer typ DB605 nr (V) 2149, nr (H) 2179
Godkänt 1946-10-10
Motorbyte 1948-03-13. Motorer typ DB605 nr (V) 2149, nr (H) 2179
Motor nr 2149 utbytt mot nr 2052, nr 2179 utbytt mot nr 2212
Motorbyte 1848-10-15. Motorer typ DB605 nr (V) 2052, nr (H) 2212
Motor nr 2052 utbytt mot nr 2249
Överlämnat till F 7 1948-10-21 jämlikt fo B nr 62/48. Gångtid total 314.05 tim,
Motorer typ DB605 nr (V) 2249. Gångtid total 175.35 tim, nr (H) 2212. Gångtid total 173.35 tim
Märkning 7-röd J (1948-12)
Till SAAB 1948-12-16 för införande av katapultstolar m m.
Godkänt av FF kontrollant 1949-02-08
Avhämtat 1949-02-11
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1949-02-19
CVV, införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-06-20.
Klar 1949-07-11
Överlämnat till F 17 1950-04-12 som lån
Haveri 1950-05-11. Kollision på marken med 17248. Märkning 7-gul C
Gångtimmar efter LF 90 tim.
Kort beskrivning av skadan.
Höger vingspets helt intryckt. Höger yttervinge helt intryckt till Sta 4350.
Skadans omfattning, art och orsak
Under utkörning till start kolliderade ett fpl 17 under sväng med ett parkerat fpl 18. Propellerskoningen på fpl 17 skadades samt höger vingspets och yttervinge på fpl 18.
Haveriet inträffade vid förarens första flygning med fpl 17. Orsaken får hänföras till ovana med fpl 17:s broms-egenskaper
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-03-22.
Modifiering klar 1951-04-07.
Klart för leverans 1951-04-11.
Fpl hämtat 1951-04-20.
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Totalhaveri 1952-05-09 vid Stubbetorp c:a 15 km norr Karlskrona. Märkning 17-gul C
Besättningen edk fältflygare 3.graden vicekorpral G. Lennart Bergh (GFSU:1), ldk fältflygare 2.graden furir Anders B. Nilsson (FFSU), kapten Sven F. Save (FFSU) kontrollant omkom.
(Dk-utrustat)
Kasserat 1952-08-29. Gångtid total 662 tim, efter LF 323 tim, antal flygningar 392 st. Motorer typ DB605 nr 2365, gångtid total 336 tim, efter LM 136 tim, nr 2239, gångtid total 336 tim, efter LM 136 tin.
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1946-09-27. Motorer typ DB605 nr (V) 2149, nr (H) 2179
Godkänt 1946-10-10
Motorbyte 1948-03-13. Motorer typ DB605 nr (V) 2149, nr (H) 2179
Motor nr 2149 utbytt mot nr 2052, nr 2179 utbytt mot nr 2212
Motorbyte 1848-10-15. Motorer typ DB605 nr (V) 2052, nr (H) 2212
Motor nr 2052 utbytt mot nr 2249
Överlämnat till F 7 1948-10-21 jämlikt fo B nr 62/48. Gångtid total 314.05 tim,
Motorer typ DB605 nr (V) 2249. Gångtid total 175.35 tim, nr (H) 2212. Gångtid total 173.35 tim
Märkning 7-röd J (1948-12)
Till SAAB 1948-12-16 för införande av katapultstolar m m.
Godkänt av FF kontrollant 1949-02-08
Avhämtat 1949-02-11
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1949-02-19
CVV, införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-06-20.
Klar 1949-07-11
Överlämnat till F 17 1950-04-12 som lån
Haveri 1950-05-11. Kollision på marken med 17248. Märkning 7-gul C
Gångtimmar efter LF 90 tim.
Kort beskrivning av skadan.
Höger vingspets helt intryckt. Höger yttervinge helt intryckt till Sta 4350.
Skadans omfattning, art och orsak
Under utkörning till start kolliderade ett fpl 17 under sväng med ett parkerat fpl 18. Propellerskoningen på fpl 17 skadades samt höger vingspets och yttervinge på fpl 18.
Haveriet inträffade vid förarens första flygning med fpl 17. Orsaken får hänföras till ovana med fpl 17:s broms-egenskaper
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-03-22.
Modifiering klar 1951-04-07.
Klart för leverans 1951-04-11.
Fpl hämtat 1951-04-20.
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Totalhaveri 1952-05-09 vid Stubbetorp c:a 15 km norr Karlskrona. Märkning 17-gul C
Besättningen edk fältflygare 3.graden vicekorpral G. Lennart Bergh (GFSU:1), ldk fältflygare 2.graden furir Anders B. Nilsson (FFSU), kapten Sven F. Save (FFSU) kontrollant omkom.
(Dk-utrustat)
Kasserat 1952-08-29. Gångtid total 662 tim, efter LF 323 tim, antal flygningar 392 st. Motorer typ DB605 nr 2365, gångtid total 336 tim, efter LM 136 tim, nr 2239, gångtid total 336 tim, efter LM 136 tin.