Sida 1 av 1

47001, Tp 47

Postat: 28 dec 2014, 23:40
av Johnny Comstedt
1943 Tillverkad på licens av Canadian Vickers som PBY-5A Canso
c/n: CV-244

Till RCAF märkt 9810
1949-1966 Flygvapnet Tp 47 märkt 47001 / 79.
På Flygvapenmuseum 2013 och 2014:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 690575836/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 690575836/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 690575836/

Re: 47001, Tp 47

Postat: 05 maj 2017, 07:41
av Sven-Erik Jönsson
Tp 47, 47001 på Bromma strax efter landning torsdagen den 8 januari 1948 vid leverans till Sverige.<br />Digitalt foto via Leif Hellström
Tp 47, 47001 på Bromma strax efter landning torsdagen den 8 januari 1948 vid leverans till Sverige.
Digitalt foto via Leif Hellström
Tidningsnotis vid ovanstående foto i SvD 1948-01-09
Tidningsnotis vid ovanstående foto i SvD 1948-01-09

Re: 47001, Tp 47

Postat: 05 maj 2017, 20:52
av Johnny Comstedt
Trodde den kom från lagringsplatsen i Ancienne Lorette, PQ, Canada.
Finns det dokumentation på att den har varit i USA?

Re: 47001, Tp 47

Postat: 06 maj 2017, 08:15
av Sven-Erik Jönsson
I min tråd ovan ändrar jag "leverans från USA" och nu står det istället "leverans till Sverige". Johnny, Du har säkert rätt, jag har uppfattat en uppgift felaktigt.

Efter att flygplanet ankom Sverige i början av januari, så genomgick flygplanet, liksom de två följande en stor översyn och fick en del modifieringar.

Kompletterande uppgifter som jag hoppas är korrekta:
1949-06-28: 47001 godkändes och tillfördes F 2, Hägernäs, 1:a divisionen som svarade för flygvapnets flygräddningstjänst.
När flottiljen F 2 lades ned 1949 och blev flygkår, kom alla tre Tp 47 att ingå i den speciella flygräddningsgrupp (FRÄD), som då sattes upp och var underställd F 2.

1958-11-01 överförd till F 8
1960-09-30 meddelas att Tp 47 skall utgå ur organisationen, men 47001 får förlängt förordnande och användes fram till sommaren 1966.
1966-08-01 sista flygningen, till flyghistoriska samlingarna på Malmen.
1966-08-19 avfördes flygplanet ur registret.

Re: 47001, Tp 47

Postat: 23 sep 2019, 19:54
av Bengt Ekbladh
Tp 47

Om vad som sas i UFL 1/48 om "Flygvapnets Nya räddningsflygplan.

JATO var tydligen dyrt...används endast i nödläge!
läs vidare på
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/ufl ... gs_fpl.PDF

Re: 47001, Tp 47

Postat: 29 maj 2024, 21:56
av Peter Liander
Flygtiden blev 3301 timmar.