Sida 1 av 1
Convair CV440 med lång nos?
Postat: 17 feb 2015, 23:49
av Hans O. Sandström
Hej,
En bekant till mig (Jerry Adamson) började sin bana i North Central och deras CV-440. North Central blev Republic Airlines och sedermera Northwest Airlines.
NWA blev också launch customer på Boeing 747-400 och Jerry en av de absolut första som flög den.
Vad jag dock undrar över , varför hade den så långt nosparti jämfört med våra CV-440 här i Sverige.
CV-580 med Allison 501 har jag sett med lång nos. Är detta en sådan nos??
Hans SFF-F
Convair CV-440-42 North Central
Convair CV-440-75
Re: Convair CV440 med lång nos?
Postat: 18 feb 2015, 02:03
av LN-BFT
Lang nese inneholder/gir plass til vær-radar.De som ikke trenger dette, vil spare vekt med den korte nesen,og muligens ha litt bedre sikt fra cocpit. Bl.a Conair som flyr brannbombing, byttet til kort nese på 580er.I Norden hadde Finnair og Nor-Fly lang nese på enkelte 440er.
Re: Convair CV440 med lång nos?
Postat: 18 feb 2015, 09:16
av Hans O. Sandström
Hei LN-BFT!
Kjempebra svar!!
Tusen takk,
Hans din nabo i öster!!
(SE-SAM pa flyprat.no)
Re: Convair CV440 med lång nos?
Postat: 18 feb 2015, 11:54
av Rolf Larsson
Hej Hans ! Eftersom du har en bild på SE-CCM så bifogar jag ett par bilder på samma maskin men nu som N25DR och med den långa radarnosen. Första bilden tog jag på X51/Homestead General Airport 4 november 1987 och den andra bilden på OPF/Opa Locka 27 november 1984.
Re: Convair CV440 med lång nos?
Postat: 18 feb 2015, 12:07
av Hans O. Sandström
Hej Rolf,
Se där ja!! Intressanta bilder du bjuder på.
CV-440 uppgraderades/byggdes om till en massa olika varianter utrustade med både Napier Eland , Allison och Rolls-Royce Dart motorer.
Fint gammalt flygplan:-))
Hans
Re: Convair CV440 med lång nos?
Postat: 18 feb 2015, 12:27
av Rolf Larsson
Valet av Napier Eland motorer blev aldrig någon succé på CV , de två prototyperna liksom Allegheny´s CV540 konverterades tillbaka till CV440 och RCAF maskinerna konverterades till CV580. Som en parentes kan nämnas att några av Linjeflygs maskiner som såldes till USA står som "type-engine turboprop" i FAA-registret vilket är fel. Ingen av Linjeflygs maskiner blev ombyggd med turboprop motorer.
Beträffande lång eller kort radarnos så är det här en bild på en ex-Linjeflygmaskin , SE-CCL senare N96CF, som hos Combs blev utrustad med korta radarnosen och fraktdörr , bilden tagen av John Wegg i Denver i juli 1979.
Re: Convair CV440 med lång nos?
Postat: 18 feb 2015, 13:34
av Hans O. Sandström
Här kommer 17 minuter Metropolitan historia !!
Väl värd att se , lite annat ögongodis förekommer också!!
Convair CV-440 Metropolitan Promo Film - 1955
https://www.youtube.com/watch?v=paF208PI048
Enjoy!!
/Hans
Re: Convair CV440 med lång nos?
Postat: 19 feb 2015, 12:41
av Hans O. Sandström
Ett par trevliga Convair CV-580 från Aspen Airways Denver Stapleton Airport 1986.
De hade flera olika färgvarianter på sin logo , förutom dessa blått och brunt vet jag säkert.
Kanske fanns det fler varianter?? Någon som vet?
Hans SFF-F
Trevlig målning på trevliga flygplan.