Sida 1 av 1

SE-FOZ, Vickers Viscount 838

Postat: 08 jun 2015, 20:25
av Sven-Erik Jönsson
SE-FOZ
Typ: Vickers Viscount 838
c/n: 372
Tillverkad år 1961

Fd 9G-AAW, G-BDKZ, (PK-RVO) ej använt, levererad Castle Donington-MMX 1976-08-23 som G-BDKZ.
Registrerad 1976-08-24 Skyline Sweden AB, Malmö-Sturup
Haveri 1977-01-15 På parkeringsplats vid Kälvesta, Stockholm, under inflygning till Bromma bana 12, isbildning, samtliga 22 ombord omkom. Flög som Linjeflyg Flight 618 av Skyline. Aviation Safety Network
Avreg 1977-10-21 Totalhaveri.
SE-FOZ på Malmö-Sturup 1976. Foto via Lars E Lundin
SE-FOZ på Malmö-Sturup 1976. Foto via Lars E Lundin

Re: SE-FOZ, Vickers Viscount 838

Postat: 24 feb 2018, 14:06
av kjells
SE-FOZ taxar här ut till bana 30, Foto Kjell Nilsson
SE-FOZ 760901 BMA.jpg

Re: SE-FOZ, Vickers Viscount 838

Postat: 07 okt 2019, 16:43
av Bengt Ekbladh
SE-FOZ, Vickers Viscount 838

Om Haveriet 1977-01-15 På parkeringsplats vid Kälvesta, Stockholm, under inflygning till Bromma

Olyckan berodde på att planet drabbats av stabilisatornedisning och på grund av detta blivit manöverodugligt då full klaff fälldes ut inför landning. De svenska piloter som flög denna typ av flygplan hade dock inte informerats på den tiden om att typen var mycket känslig för just denna typ av isbildning.
...Ingen på marken skadades, men alla 19 passagerare och tre besättningsmän omkom
Bland de 22 personer som befann sig ombord fanns delar av Sveriges landslag i bordtennis, däribland den nyutnämnde förbundskaptenen Hans Alsér. Samtliga omkom, men ingen kom till skada på marken. Flera bilar och hus i närheten av olycksplatsen fick dock brandskador när flygplanet fattade eld.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Linjeflyg_Flight_618
..Bilder..
https://www.bing.com/images/search?q=ja ... 129&ch=471
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=17107
https://www.minnenasjournal.nu/flygkata ... gsplatsen/
https://mitti.se/nyheter/historia-krasc ... zF2_WZtV5w

Re: SE-FOZ, Vickers Viscount 838

Postat: 07 okt 2019, 17:40
av Lars Sundin
Jo, Kälvesta-olyckan har varit uppe på Forumet minst två gånger förr. Jag skev i samband därmed för ca 18 år sedan:

"I boken "I luften, flygets årsbok 80" skriver Aage Röed detaljerat om haveriet, främst då för att exemplifiera hur en haverikommission arbetar. Han skriver avslutningsvis: "Huvudorsaken till detta haveri var sannolikt en bristande kunskap hos flygplantillverkaren om de problem som uppstår under flygning och om behovet av god information till de piloter som ska flyga tillverkarens produkter..."

Haveriutredningen leddes nog av Röed. Hans artikel är mycket detaljerad och illustrerad.

Även Luftfartsmyndigheten (Luftfartsinspektionen) är kritisk på samma sätt i sin historik, sid 62 i https://www.transportstyrelsen.se/globa ... tionen.pdf (Jag tycker texten är något oklar. Även i Röeds artikel! Men det som Bengt E anför om att besättningen inte var tillräckligt informerad är OK.)

Haveriet var även uppe på SFF forum här: http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=17107

Häromdagen ögnade jag en utförlig "återblick" i Dagens Nyheter om olyckan, den finns på https://www.dn.se/sthlm/flygolyckan-i-k ... de-boende/ . Finns bakom betalspärr. Orsaksbeskrivningen var väl "hyggligt korrekt".