Sida 1 av 1
Segelflygplantyp?
Postat: 09 maj 2009, 10:29
av Sven-Erik Jönsson
Vad är detta för typ av segelflygplan?
Årtalet är 1952.
/Sven-Erik
Re: Segelflygplantyp?
Postat: 09 maj 2009, 20:49
av Paul R Compton
Hej Sven-Erik,
ärligt sagt, jag vet inte, men ........BGA172 var en Wilkinson Mk-1 som flög första gång i England (inte Wales, Scotland eller N. Irland!) ca 1937/38. Tydligen ett enda ex byggdes. Jag ska forska lite mer.
Vad är detta för typ av segelflygplan?
Årtalet är 1952.
/Sven-Erik
Re: Segelflygplantyp?
Postat: 10 maj 2009, 08:58
av Sven-Erik Jönsson
Tack Paul för att Du försöker ta reda på vad det är för typ av segelflygplan.
På negativkuvertet finns noterat Beynes, Frankrike om det kan vara till någon hjälp.
/Sven-Erik
Re: Segelflygplantyp?
Postat: 10 maj 2009, 11:06
av Kenneth Göransson
Jag är inne på att det är en fransk? konstruktion motsvarande AVIA.
Se
http://scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Docum ... _docs.html
Jämför man stjärtpartiet så ser man likheten i konstruktionen.
Detta verkar också vara ett skolflygplan typ side-by-side
Re: Segelflygplantyp?
Postat: 10 maj 2009, 11:22
av Lars Sundin
Kenneth Göransson skrev:Jag är inne på att det är en fransk? konstruktion motsvarande AVIA.
Se
http://scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Docum ... _docs.html
Jämför man stjärtpartiet så ser man likheten i konstruktionen.
Detta verkar också vara ett skolflygplan typ side-by-side
Precis Kenneth, det spåret är jag inne på också! Stabbe på en hylla litet framför fenan är visserligen inte unikt, men själva fenans form känns igen från 40P. Sven-Eriks påpekande vad det stod på kuvertet gav en bra ledtråd. Innan dess hade jag varit i Sydamerika och snurrat.
Namn i sammanhanget är Massenet, Jarland. Beynes är en segelflygplats tydligen. Tyvärr hittar jag inget "modernare" än Avia 40P som kom ca 1935 vill jag minnas. (Nå, 111P har jag sett nämnas. Men annars verkar det mest handla om enkla glidare liknande SG-38 (Zoegling-baserade sägs det). Planet verkar ordentligt stort. Man skulle vilja kunna tyda emblemet på nosen.
Det brittiska plan Wilkinson Mk-1 som Paul föreslog kan man se på
http://www.bggc.co.uk/about/history/Cha ... 201949.pdf och det är som synes något annat (och äldre).
Många har kallat sitt företag Avia förstås.
Lars S
Re: Segelflygplantyp?
Postat: 10 maj 2009, 11:52
av Paul R Compton
Hej igen,
jag minns att en Avia 44P har talats om på någon forum. Finns en koppling till denna?
Re: Segelflygplantyp?
Postat: 10 maj 2009, 12:27
av Lars Sundin
Jag hittar inga Avia segelplan som verkar ritade efter ca 1935. Men många typer hade man. Litet fransk flygnostalgi, mest segelflyg, fann jag på
http://www.planeur-stflo.net/gal_cartes%20postales; tyvärr är bilderna av litet dålig teknisk kvalitet.
Här en
känd person ur flyghistorien.
Lars S
Re: Segelflygplantyp- Svar
Postat: 12 maj 2009, 18:32
av Sven-Erik Jönsson
Från Tore Eriksson i Jönköping har jag via e-post fått följande:
Plats: Beynes, Frankrike. Tid: 1952. Typ: Castel C 25 S Biarritz. Tillv: Castel/Ets Fouga. C/n: 9832. 172. Reg: F-CBAP.
Castel C 25 S Biarritz, c/n 172, två-sitsigt skolplan. Registrerades först F-CBAP, senare efter restaureringar F-CRMA och F-CRMU. Prototypen flög f g 1942, 106 tillverkades 1945-1948. Satt ett flera franska rekord 1953-1955. Bl a flögs sträckan Beynes-Mirambeau, 445 km, av två kvinnliga piloter 1955. Flera har restaurerats, bl a c/n 139 F-CRDQ ca 1980 och c/n 192 F-CRQF har nyligen restaurerats och flög 2006. Spv 16 m, längd 7,24 m, glidtal 21,6 vid 70 km/h, tomvikt 441 kg.
Planet är idag populärt bland veteraner, många har hållits vid liv.
Tack Tore!
/Sven-Erik
Re: Segelflygplantyp?
Postat: 12 maj 2009, 18:40
av Lars Sundin
Där ser man!
En rejäl kluns skulle jag säga med sin tomvikt på ca 440 kg medan Bergfalke och Slingsby T-21 ("Morsan") vägde ca 270 kg tomma. Den något äldre Kranich II vägde väl också kring 270 kg eller något mer. Den första (?) side-by-side-segelkärran Gövier (Göppingen Gö 4) var ännu lättare. se
http://richard.ferriere.free.fr/galphot/go4_0.jpg
Se
http://pagesperso-orange.fr/aircollection/c25s.htm
Jag ser att ett exemplar av typen kommit till användning i en fransk film med Louis de Funès men det får någon som känner fransk humor utveckla närmare. Se
http://home.nordnet.fr/anastasiya.petit ... aneurs.htm Segelflyg-action blir det ca 5 minuter in på detta videoklipp,
http://www.youtube.com/watch?v=NIoChN_Dq64
Lars S
Re: Segelflygplantyp?
Postat: 12 maj 2009, 20:26
av perborjeson
Filmen i fråga är en fransk-brittisk produktion med originaltitel "Don't look now, they're shooting at us/La Grande Vadrouille", på svenska "Den stora kalabaliken". Förutom Louis de Funès syntes även Terry Thomas och flera av dåtidens stora humorstjärnor i rollerna. Hysterisk rolig för övrigt och klart sevärd, helst i originalversion om det går (vissa utgåvor hade engelsk dubbning, andra fick scener bortklippta).
Ett brittisk bombplan som skadats över Tyskland försöker smyga sig hemåt under morgontimmarna, genom en oförklarlig felnavigering råkar man flyga över Paris och skjuts ner av tyskarna. Innan besättningen hoppar kommer de överens att mötas vid turkiska badet och att lösen är melodin "Tea for two". Sen spårar det hela ur....nästan a'la tv-serien "Allo Allo, 'emliga armén" med mer eller mindre frivillga motståndsmän, mer eller mindre begåvade tyskar och ett gäng vilsna engelsmän som toppen på tårtan.
Och flygs gör det minsann. Det börjar med en lång sekvens av uppdraget över Tyskland (delvis bestående av journalklipp), följt av den misslyckade hemflygningen - transportmedlet är en nödtorftigt maskerad B-17. Mot slutet kommer en annan lång flygsekvens med en Criquet (fransk Storch med stjärnmotor) och slutligen ett antal segelflygplan med en nog så svettig startsekvens, hur får man två segelplan i luften utan bogserkärra?!. Hela scenen gjordes dock på riktigt, inget trickande här inte!
Re: Segelflygplantyp?
Postat: 12 maj 2009, 22:34
av Christer Sidelöv
Om vi nu ändå ska spåra ur lite i riktning mot filmen "Den stora kalabaliken". Bourvil är den andra franske komikern värd att nämna. Nån annan särskilt känd komiker i filmen kan jag inte komma på. Han var även med i "Den längsta dagen". Den B-17 som omnämns kom från franska bolaget IGN som flög ett dussintal B-17 för främst kartfotografering jorden runt. Den sista av dessa totalhavererade under inspelningen av "Memphis Belle" 1989. De flesta av deras andra B-17 finns dock kvar spridda över världen. Flygplanet i "Den stora kalabaliken" flyger ännu i Frankrike som "Pink Lady", registrerad F-AZDX. Den flög även i "Memphis Belle" mestadels målad som "Mother & Country". En annan av IGNs B-17 var för övrigt före detta SILAs SE-BAP som nu tills vidare står utställd på USAF museum i Dayton, Ohio. "Den stora kalabaliken" hade Sverigepremiär 26 juni 1966 på Röda Kvarn i Stockholm.
Jag har för övrigt funderat på i vilken flygplantyp interiörscenerna i filmens B-17 är tagna. Det är garanterat inte i en B-17 (jag är helt säker eftersom jag jobbat en del själv med B-17) Det ser engelskt ut och skulle kanske kunna vara en Shackleton eftersom dessa ännu var i tjänst då filmen gjordes. Nån annan som sett filmen som har en annan uppfattning?