Piper Navajo-olycka Borlänge 1983.
Postat: 21 maj 2009, 11:25
Hej
Jag fann att det här kunde vara rätt plats att söka vidare information på.
När jag i nionde klass 1999 praktiserade i flygledartornet på Dala Airport fick jag höras om en flygolycka med dödlig utgång för piloten som skedde 30 juni 1983 strax utanför Borlänge (SE-GIS). Detta intresserade mig något så fruktansvärt att jag aldrig har slutat tänka på olyckan. Efter mycket om och men lyckades jag få tag på haverirapporten med tillhörande kartor. I den kan jag läsa om en K-E Andersson (ordförande) och en Åge Röed (teknisk utredningschef). Jag tänkte höra om ni känner till dessa herrar? Rapporter är ju alltid rapporter, och jag skulle vilja komma i kontakt med dem eller någon som inte har en lika byråkratisk version av olyckan.
Så, om ni vet någonting, eller vet någon som vet, får ni gärna höra av er. Jag vet inte vad jag ska göra med det jag har samlat på mig om olyckan, men jag ska försöka skriva ihop en artikel om det.
Tack på förhand
Alexander Wiman
I rapporten kan man läsa följande om SE-GIS-olyckan:
”Under flygning IFR från Mora till Gävle/Sandviken har föraren ställt in radiokompassen på frekvensen 326 kHz för inflygningsfyren OG norr bana 18 Gävle/Sandviken. Därvid har kompassen givit utslag för inflygningsfyren OB sydost Borlänge flygplats med frekvensen 324 kHz något som inneburit att kompassen visat kursändring mot OB
Föraren har följt den nya kursen mot OB där han med ledning av denna fyr utfört upprepade NDB-procedurer för landning bana 18 Gävle/Sandviken vid OG. Under det sista inflygningsförsöket har flygplanet i moln kommit ned på sådan procedurhöjd att kollision med marken varit oundviklig med hänsyn till rådande sikt- och terrängförhållanden."
Jag fann att det här kunde vara rätt plats att söka vidare information på.
När jag i nionde klass 1999 praktiserade i flygledartornet på Dala Airport fick jag höras om en flygolycka med dödlig utgång för piloten som skedde 30 juni 1983 strax utanför Borlänge (SE-GIS). Detta intresserade mig något så fruktansvärt att jag aldrig har slutat tänka på olyckan. Efter mycket om och men lyckades jag få tag på haverirapporten med tillhörande kartor. I den kan jag läsa om en K-E Andersson (ordförande) och en Åge Röed (teknisk utredningschef). Jag tänkte höra om ni känner till dessa herrar? Rapporter är ju alltid rapporter, och jag skulle vilja komma i kontakt med dem eller någon som inte har en lika byråkratisk version av olyckan.
Så, om ni vet någonting, eller vet någon som vet, får ni gärna höra av er. Jag vet inte vad jag ska göra med det jag har samlat på mig om olyckan, men jag ska försöka skriva ihop en artikel om det.
Tack på förhand
Alexander Wiman
I rapporten kan man läsa följande om SE-GIS-olyckan:
”Under flygning IFR från Mora till Gävle/Sandviken har föraren ställt in radiokompassen på frekvensen 326 kHz för inflygningsfyren OG norr bana 18 Gävle/Sandviken. Därvid har kompassen givit utslag för inflygningsfyren OB sydost Borlänge flygplats med frekvensen 324 kHz något som inneburit att kompassen visat kursändring mot OB
Föraren har följt den nya kursen mot OB där han med ledning av denna fyr utfört upprepade NDB-procedurer för landning bana 18 Gävle/Sandviken vid OG. Under det sista inflygningsförsöket har flygplanet i moln kommit ned på sådan procedurhöjd att kollision med marken varit oundviklig med hänsyn till rådande sikt- och terrängförhållanden."