Sida 1 av 1
Vilka plan använde tyskarna under ww2 för kurirflygningar.
Postat: 16 jun 2017, 11:26
av Henrik
Undra lite över vilka plan som kunde landa på vatten och som tyskarna använde till kurirflygningar under ww2 resan borde varit på ett par hundra mil ?
[ Post made via iPhone ]
Re: Vilka plan använde tyskarna under ww2 för kurirflygninga
Postat: 16 jun 2017, 20:48
av Lennart A
Antar att du menar över Sverige. Skulle tro Junkers Ju 52/3m till nästan 100 procent, dock inte med flottörer utan med hjul.
Lennart A
Re: Vilka plan använde tyskarna under ww2 för kurirflygninga
Postat: 16 jun 2017, 22:18
av Henrik
Jo jajamän över Sverige men om det va ett plan med pontoner va kunde då varit för något ?
[ Post made via iPhone ]
Re: Vilka plan använde tyskarna under ww2 för kurirflygninga
Postat: 22 feb 2019, 11:30
av Tord S Eriksson
De flesta flög väl in med Lufthansas DC-3:a från Berlin, precis som Gestapofolk, Abwehr, och diplomater?!
En gång när planet var på inflygning till Bromma stod det 24 B-24:or med motorerna igång för att transportera norska flyktingar till England för utbildning av SOE till guerillasoldater i Skottland. Gestapochefen (för Sverige) såg något förvånad ut enligt, enl. Bernt Balchen, som förde befäl över de amerikanska gruppen. Senare förde han befäl över DC-3:orna på Kallax, där den första fallskärmssoldatutbildningen i Sverige skedde (bl.a. utbildades Thor Heyerdahl). De flesta utbildade var norrmän, men man kan ju tänka sig att svenskarna på basen lärde sig ett och annat.
Re: Vilka plan använde tyskarna under ww2 för kurirflygninga
Postat: 22 feb 2019, 11:39
av Tord S Eriksson
Lufthansa använde flottörförsedda Junkers 52m3 för trafiken till Torslanda flygplats, som då främst trafikerades med sjöflygplan. Gissar att detsamma gällde en del av trafiken till Stockholm, men jag vet inget om detta.
Bromma förlängdes under kriget på amerikansk bekostnad, för att B-24:orna skulle kunna använda flygfältet.
USA hyrde också gräsfält i Skåne för nödlandingar med skadade bombflygplan, eller dito besättningar. Ibland flög planen vidare efter reparation, några togs över av Sverige, och de flesta besättningarna lämnade Sverige inom några veckor, en del ännu snabbare.
Brittiska flygare blev internerade till efter krigslutet, och deras plan brändes i många fall upp, bl.a. på Såtenäs.
Inte minst Mosquitoes, som for illa av att stå ute året runt.