Sida 1 av 1

Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Postat: 23 aug 2017, 16:34
av Hans O. Sandström
Hej,

Från en norsk flyghistorisk kollega fick jag följande fråga:
I en flygtidning från 1968 han hade läst stod det att Linjeflyg tillsammans med SAS tänkte beställa några DC-9-21.
Vi vet att detta inte blev av , någon på forumet som vet varför och eventuellt mer info om detta!?

Hans SFF-Småland
800px-SAS_DC-9-21_LN-RLM.jpg

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Postat: 24 aug 2017, 06:17
av Lars Sundin
DC-9:an stöp på bullerkraven vid Bromma. Jag bifogar en sida ur Michael Sanz faktafyllda bok om Linjeflygs historia. "Linjeflyg - från start till landning" från AoH:s förlag. En förnämlig bok så fakta- och detaljfylld och drivet skriven att jag inte orkar använda egna ord.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... g_dc-9.jpg

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Postat: 24 aug 2017, 09:00
av Rolf Larsson
De två DC-9-21 som var avsedda för Linjeflyg var med största sannolikhet (inte 100 % bekräftat) tillv. nr. 47387 och 47388 , "unknown customer , allocated but later cancelled , not built".

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Postat: 24 aug 2017, 10:42
av eralehm
Men SAS flög väl från Bromma med DC-9 (till Göteborg, etc.) så hur kan det ha varit ett problem för LIN?

/Leif H

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Postat: 24 aug 2017, 12:11
av Lars Sundin
Tittar hastigt i Michael Sanz bok om Bromma och får då intrycket att DC-9 aldrig flög reguljärt på Bromma. Där sägs att efter bullertester 5 oktober 1967 med DC-9-31 Kettil Viking som kostade 100 000 kr och genomfördes med 32 bemannade mätstationer och över 60 personer involverade och efterföljande analys beslöt regeringen i september 1968 att säga nej till jetflyg med DC-9 på Bromma.

Men Caravelle beflög tidigare Bromma, minns ordentligt oväsen hemma i Västertorp och jag flög själv med SAS Caravelle en gång till Malmoe från Bromma. Enligt min resedagbok:

1969, febr 17, Malmö (rekognoscering för blivande radar-station i Kläggeröd, Romele radar. Enda tjänsteresan i pjäxor!

Är det inte koldioxid så är det buller... Aldrig blir de "miljömedvetna" nöjda :-)

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21 – bullerminnen av Caravelle

Postat: 24 aug 2017, 19:36
av Arne M
Lars Sundin skrev:Tittar hastigt i Michael Sanz bok om Bromma och får då intrycket att DC-9 aldrig flög reguljärt på Bromma. Där sägs att efter bullertester 5 oktober 1967 med DC-9-31 Kettil Viking som kostade 100 000 kr och genomfördes med 32 bemannade mätstationer och över 60 personer involverade och efterföljande analys beslöt regeringen i september 1968 att säga nej till jetflyg med DC-9 på Bromma.

Men Caravelle beflög tidigare Bromma, minns ordentligt oväsen hemma i Västertorp och jag flög själv med SAS Caravelle en gång till Malmoe från Bromma. Enligt min resedagbok:

1969, febr 17, Malmö (rekognoscering för blivande radar-station i Kläggeröd, Romele radar. Enda tjänsteresan i pjäxor!

Är det inte koldioxid så är det buller... Aldrig blir de "miljömedvetna" nöjda :-)
Jag har aldrig flugit med Caravelle från Bromma. Men jag minns att det inte var ett speciellt tyst flygplan när det flög över Stockholms innerstad. Varje kväll vid cirka 20-tiden i början på 60-talet så kunde man ställa klockan efter den SAS Caravelle till Paris (tror jag det var) som flög över Kungsholmen där jag bor. Motorljudet var märkbart om man så säger! :lol:

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Postat: 31 aug 2017, 01:12
av eralehm
"Buller-moskén" på Bromma byggdes som ljuddämpare för Caravellen och fanns kvar bredvid Flygtjänsts hangar in på 1980-talet efter vad jag minns.

/Leif H

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Postat: 17 sep 2017, 21:03
av NACE
Se sid 76 i FR2014, SAS flygplan 1946-2014. Uttalande av Birger Holmer, som var ansvarig för utvärderingarna på SAS.

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Postat: 17 sep 2017, 22:31
av Hans O. Sandström
Hej och tack!!

Tack för alla intressanta svar o inlägg!
Den norska frågeställaren och flyghistoriska kollegan kommer till Habo på besök i morgon.

Ha en fin vecka!!

/Hans SFF-F