Kanonbra bok!
Som sund(?) svensk känner jag ett behov att kommentera/kritisera herr Yeager i hans professionella sammanfattning av Viggen.
Herr Yeager är den typ av amerikan som aldrig på allvar skulle berömma något annat lands konstruktioner eller bedrifter. If not made in America = crap!
Han säger att det märks i cockpit att Viggen har en gammal grundkonstruktion, att man tvingats möblera om och bygga till för att följa utvecklingen. Han hävdar även att Viggen har en "very busy cockpit".
Gammal grundkonstruktion? Även AJ37 har en renare och mer modern utformning av instrumentbrädan en tex en F-15, vars instrumentbräda är otroligt plottrig och klockig. Vad jag kan se, vad jag har hört, och vad jag har läst så har Viggen en mycket genomtänkta och ergonomisk cockpit. Fick Yeager någonsin se hur instrumenteringen i Jaktviggen såg ut, eller fick han bara se insidan på SK37? I vilket fall som helst så begriper jag inte vilken amerikansk maskin som skulle ha en bättre, och mer logisk designad cockpit än Viggen? Speciellt Jaktviggen. Någon större ommöblering av instrument har det knappast varit hos Viggenvarianterna. Inte mer än hos något annat flygplan i den tredje generationen. Yeager var knappast objektiv i sin kritik här.
Han kritiserar reverseringsystemet, och att Viggen är ett komplext och dyrt system och kräver mycket markservice. Vad ska man tro om detta? Han säger senare att ett stridsflygplan måste kunna operera i närhet till stridsområdet, leverera sina vapen, snabbt återvända till basen, laddas om och sedan leverera ytterligare en vapenlast. Inget amerikanskt flygplan kommer i närheten av Viggen här. Viggen kan, tack vare detta dyra och onödiga reverseringssystem operera effektivt på extremt korta isiga banor, en viktig egenskap i ett land som Sverige. Viggen kan laddas om, tanka och vara i luften på en bråkdel av den tid det tar att få en amerikansk kärra redo för ett nytt uppdrag. Sedan kan vi tillägga att det krävs betydligt mindre markpersonal för att opererar en Viggen än tex en F-15, F-16 eller F/A-18. Är Viggen verkligen komplext och dyrt i jämförelse med de amerikanska systemen?
Han hävdar hela tiden att Viggen är ett gammalt flygplan. Och han pratar om den nya generationen, och nämner F-16, F/A-18 och F-20. Viggen tillhör ju samma generation som dessa? Han vill jämföra F-16, F/A-18 och F-20 med Gripen. Men Gripen tillhör ju generationen över dessa flygplan. Hmm.
I en annan del av boken nämns Viggens höga inducerade luftmotstånd på höjd. Detta gjorde att Viggen saknande viktiga kvalitéer som krävdes av ett jaktflygplan.
Vad var det som gjorde att det inducerade motståndet var så högt?
Nosvingen och huvudvingen gav stora mängder lyftkraft, och motorns EBK gav ett bra krafttillskott, särskilt på hög höjd. Att Viggen blir väldigt nostung i överljudsfart bidrar ju till ett höjt motstånd, och det är fullkomligt naturligt. Men även i underljudsfart var motståndet högt på höjd. En stabil maskin med delta och nosvinge ger ett högt motstånd i höga anfallsvinklar, men Viggens låga vingbelastning måste kompensera lite här,, eller?
Högt inducerat motstånd eller inte, Viggen hade prestanda nog att kunna bekämpa den snabba och högtflygande SR-71 och det pekar väl på att den var en synnerligen kapabel maskin?