Sida 1 av 1
SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1
Postat: 27 okt 2021, 08:18
av Sven-Erik Jönsson
SE-TGB
Typ: Bölkow Phoebus A1/B1
c/n: 863
Tillverkad år 1969 som Bölkow Phoebus A1
Registrerad 1969-05-13 Västerås Flygklubb, Västerås.
1972-11- Typändring till Phoebus B1.
Haveri 1974-07-10 Eskilstuna, kollision i luften med SE-TIT, höger vinge av, ff räddade sig med fallskärm.
Avreg 1975-12-08 Totalhaveri.
- SE-TGB monteras på Eskilstuna Ekeby våren 1972. Foto: Thorsten Fridlizius.
- SE-TGB på Eskilstuna Ekeby våren 1972. Foto: Thorsten Fridlizius.
- SE-TGB ca 1973. Plats ej känd. Foto via Thorsten Fridlizius.
SE-TGB[2] Bölkow Phoebus A1>B1
Postat: 07 aug 2024, 14:44
av Paul R Compton
SE-TGB[2]/9>22 Bölkow Phoebus A1>B1
Fd (D-9131)?
Erstflug (FF) som en Bölkow Phoebus A1, Laupheim, V Tyskland 19681219 därmed YoM skall vara 1968.
Typändring Bölkow Phoebus A1 till B1 officiellt infört i registret 19721108.
Source: LFV Centralarkivet
Re: SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1
Postat: 10 aug 2024, 10:19
av Robert Danewid
Modifiering till B1 innebar att den fick infällbart landställ.
SE-TGB[2] Bölkow Phoebus A1>B1
Postat: 17 aug 2024, 12:42
av Paul R Compton
Tack Robert. Det var ett antal Phoebus exemplarer som konverterades till B1. Så vitt jag vet skickades de allra flesta sådana tillbaka till fabriken i V Tyskland där tillverkaren gjorde konverteringen. Samtidigt en svag påminnelse finns att någon klubb/ägare (Belgien/Nederländerna+) ville göra jobbet någon annanstans dvs hos en tredje part och godkändes inte. Frågan är, vet du om det var det bara tillverkaren som godkändes för att utföra konverteringen?
Re: SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1
Postat: 17 aug 2024, 18:29
av Robert Danewid
Så här brukade det stå:
"Installation must be accomplished by the manufacturer or by an approved repair shop authorized by the manufacturer"
Och idag ska det så klart följa EASAs alla, fruktansvärt byråkratiska och komplicerade, krav!