Sida 1 av 1

SE-TDO, Scheibe L-Spatz 55

Postat: 19 jun 2022, 12:40
av Sven-Erik Jönsson
SE-TDO
Typ: Scheibe L-Spatz 55
c/n: 739
Tillverkad år 196x ?

Fd.: D-1761
Registrerad 1967-03-16 Östersunds Flygklubb, Östersund.
Haveri 1968-07-17 Färnmyran, Hedemora, v vinge av vid utelandning.
Haveri 1972-03-31 Renfjället, Åre, nödlandning pga annalkande snöby vingar av, botten av kroppen och stjärt skadade.
Avreg 1976-11-02 Ej luftvärdigt sedan mer än 3 år.

Foto saknas i SFF arkiv.

Re: SE-TDO, Scheibe L-Spatz 55

Postat: 19 jun 2022, 15:01
av Robert Danewid
Den borde varit tillverkad 1966.
Enligt en tysk "registersida" finns det två D-1761. Den ena ena en SZD Pirat från 1970 med s/n B-356 och en Ventus C med tillv nr 436 (måste vara tillverkad i slutet av 80-talet). Men ingen L-Spatz.

Re: SE-TDO, Scheibe L-Spatz 55

Postat: 20 jun 2022, 13:28
av Richard Cawsey
The Ventus c used the registration D-1761 in 1989, and the Pirat in 2009.
The marks between about D-1752 and D-1818 were originally issued in Bavaria in 1962, then some were used again when they became vacant.

SE-TDO Scheibe L-Spatz 55

Postat: 18 aug 2024, 13:35
av Paul R Compton
Enligt svenska Luftvärdighetsbeviset och tillverkaren YoM skall vara 1961. Scheibe L-Spatz 55 (739), D-1761 avregistrerades 19661219 och enligt tillhörande västtyska avregistrerings bekräftelsen från LBA, R Wunderlich, München-Allach, var sista registrerade ägaren. Tydligen - av en okänd anledning - Wunderlich hade sålt sin L-Spatz till tillverkaren, Scheibe-Flugzeugbau GmbH, Dachau, som i sin tur sålde den vidare till Östersunds FK, Östersund, dec 1966. Abnahmeflug som D-1761 Dachau daterad 19661218.

Source credit: LFV Centralarkivet