Onsdagen den 16:e november 1994 skulle roten Petter 29 och Petter 19, JA 37:or från F 16, landa på Byholma flygbas.
Roteettan landade utan problem på huvudbanan, men rotetvåan 37419 Petter 19 råkade landa på bana B (kortbana på väg 545) istället för huvudbanan.
Kartlänk
I en minnesskrift om Byholmabasen kan man läsa ett utdrag ur radiotrafiken (här något omskriven):
FF: Anmäler att han kommer in via plats.
MIF: Lämnar vindriktning och att banan är fri.
FF: ”Jag kommer in för landning.”
FF: ”Vilket kryss var det här?” (korsningen Lidhult-Odensjö)
FF: ”Är det rakt fram här?”
MIF: Anmäler att han inte har någon visuell kontakt med Petter 19.
FF: ”Kan det vara så att jag har landat fel eller?”
MIF: Anmäler återigen att han inte har någon visuell kontakt med Petter 19.
MIF: ”Petter 19, är du på backen eller i luften?”
FF svara ej eftersom att han har fullt upp med att reversera runt i korsningen.
FF: ”Jag kommer.”
P19 kommer in för landning på huvudbanan och ställer sig efter lite feltaxningar på H2.
MIF = Militär flyginformationstjänst för flygplats i fred, d.v.s bastroppersonal i TLF-vagnen
Att flygföraren råkade landa på en icke avstängd allmän var ju nog så allvarligt, men vad som var ännu allvarligare var ju att han backade runt och startade igen! Under denna manöver kom Anette Rydén körande i sin bil vid korsningen Lidhult-Odensjö, men kände sig tvungen att backa undan. Till tidningen Smålänningen lär hon ha sagt ”Nu får man väl skaffa flygradar i bilen!” och ”Ska de fortsätta på det här viset får de väl skaffa registreringsskyltar.”
Det kunde dagen efter konstateras att ett antal vägskyltar hade blåst ner och att murstocken i ett intilliggande hus hade spruckit p.g.a vibrationerna vid start med EBK zon 3 (max EBK).