Skogbrands- och kustbevakningsflyg - lustig formulering
Postat: 03 jun 2008, 17:25
I en tidningsnotis läste jag:
Planet lyfte från Skavsta i Nyköping för att flyga längs kusten mot Ronneby. Piloten fick vända tillbaka när oljetrycket sjönk.
– När det händer måste man stänga av flygplansmotorn och landa, säger Lotta Brandström informationschef på Kustbevakningen. TT
Kan ju missförstås. (Kustbevakningens pressmeddelande; det var en CASA.)
I övrigt kunde man läsa att helikoptrar för skogsbrandssläckning är det f n ont om. Förra året återinfördes förresten statlig stöd för skogsbrandsflyget efter några års uppehåll efter en dyr brand i trakten av Boden 2006. Jag skulle tro att även i år utgår stöd.
Lars S, som kommer att tänka på en arbetskamrat (en mycket kompetent ingenjör) som trodde att segelflygare måste landa när det slutar blåsa![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Planet lyfte från Skavsta i Nyköping för att flyga längs kusten mot Ronneby. Piloten fick vända tillbaka när oljetrycket sjönk.
– När det händer måste man stänga av flygplansmotorn och landa, säger Lotta Brandström informationschef på Kustbevakningen. TT
Kan ju missförstås. (Kustbevakningens pressmeddelande; det var en CASA.)
I övrigt kunde man läsa att helikoptrar för skogsbrandssläckning är det f n ont om. Förra året återinfördes förresten statlig stöd för skogsbrandsflyget efter några års uppehåll efter en dyr brand i trakten av Boden 2006. Jag skulle tro att även i år utgår stöd.
Lars S, som kommer att tänka på en arbetskamrat (en mycket kompetent ingenjör) som trodde att segelflygare måste landa när det slutar blåsa
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)