Sida 1 av 2

Jetmotorer i elkraftverk på Gotland

Postat: 06 jun 2008, 10:54
av Emil Lindberg
Lars Sundin skrev i en tråd om SAAB 105:
Det är nog snarast så att Turbomecas flygmotorer senare har kommit till användning för elkraft-produktion (och annat). Sådant är mycket vanligt och gäller Rolls-Royce, P&W, General Electric m fl. Gamla Boeing 707-motorer drev sålunda finska elkraftverk från STAL-LAVAL, något vi hade uppe på forumet för ett tag sedan.
Jag har fått höra att ett elkraftverk (reserv?) någonstans på Gotland drivs av två (eller fler) gamla RM 6, som satt i J 32B och J 35.

Stämmer detta?
Vilken anläggning rör det sig om?
Har det funnits fler liknande anläggningar i Sverige?

Intressant tillämpning!

Postat: 06 jun 2008, 11:13
av Christian S
Så långt behöver du inte åka för att studera jetmotorer. Svenska Kraftnäts reservkraftverk här i stan (Trollhättan) bestående av två gasturbiner drivs av två stycken RM8-motorer. Det fanns från början tre men det tredje aggregatet monterades ned 2004 och såldes till Angola.

Man ser när de provkör aggregaten då och då.

Postat: 06 jun 2008, 11:21
av Lars Sundin
Jo, det finns i landet ett antal reservkraft-elverk som drivs med gasturbiner. Jag vet dock inte vilken motor det är.

Man kan ta en gammal jetmotor som gasgenerator och efteråt hänga på en separat turbin som driver el-generatorn (som det gjordes i Vasa i Finland). Så finns det lösningar där man tar en färdig gasturbinmotor som driver en el-generator. Så har jag fattat det - i princip.

Slite och Hultungs är nog de gotländska verk du hört talas om. Man kan kanske googla sig fram till vilken typ av gasgenerator man har. Såvida ingen forumläsare vet.

Se http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_s ... /index.jsp

Här kan man se hur ett mobilt elkraftverk baserat på en Rolls-Royce Avon kan se ut: http://cfaspower.com/GTG_752TS_Avon1533_50HZ_60.doc Var i världen vet jag inte. Tydligen finns en begagnat-marknad för sådant.


Lars S

Jetmotorer för elproduktion

Postat: 06 jun 2008, 12:04
av Jan Karlsson
Det finns ett antal (max 20?) gamla RM6 som fasta turbiner. De finns hos Vattenfall för att klara av toppar i elproduktionen. Det är två företag i Arboga, som har varit inblandade - GSE och Avioil

Tyvärr finns inga RM8. De är alla skrotade.

Jan Karlsson

Postat: 06 jun 2008, 12:11
av Christian S
Här i Trollhättan vet jag med bestämdhet att det sitter två stycken RM8. Kraftverket byggdes 1974 och används mycket riktigt för att gå in vid toppbelastningar eller andra störningar i elnätet.

Jetmotor som elkarftaggregat

Postat: 06 jun 2008, 15:05
av Emil Lindberg
Ja, det var nog Slite jag hade hört talas om.

Så det fanns/finns så många som uppemot 20 st f.d FV-motorer som gör tjänst i det civila samhället. Intressant avstickare i flyghistoriken.

Re: Jetmotorer för elproduktion

Postat: 07 jun 2008, 08:46
av UrbanFredriksson
Jan Karlsson skrev:Tyvärr finns inga RM8. De är alla skrotade
Inte exakt RM8, men jag är ganska säker på att Forsmark har ett antal JT8D (eller vad den markbundna motsvarigheten kan heta) sen innan driften kom igång, d v s nån gång på 70-talet.

Jetmotorer för elproduktion

Postat: 09 jun 2008, 10:41
av Jan Karlsson
Jag har forskat lite mer och funnit följande. Det finns ett 30-tal gasturbiner för elproduktion. Det finns fyra RM6 i Hallstavik. Det finns JT4 i Forsmark. JT4 satt i Boeing 707 och DC8. Trollhättan har GT120 och sedan finns det industrivariant av RM6 på olika platser

Antalet RM6, som jag angav, var alltså för många.

Alla RM8 har skrotats, vilket har konfirmerats.

Jan Karlsson

Postat: 09 jun 2008, 11:08
av Kenneth Johansson
På ön Lucerna utanför Västervik finns/har funnits världens, på sin tid åtminstone, största gasturbin. Vet någon något om den? Icke flyghistoria det allra minsta :oops:

Kenneth

Re: Jetmotor som elkraftaggregat

Postat: 09 jun 2008, 11:53
av Lars Sundin
Emil Lindberg skrev:
...
...
Intressant avstickare i flyghistoriken.
Det är inte bara flyghistoria. Flygmotorer och gasturbiner för elkraftproduktion har en hel del gemensamt, och det ger Volvo Aero jobb i Trollhättan. Se artikel på sidan 14 i denna Volvotidning.

Man kan även läsa om Gripens "motorskötare" på F 7 på sid 20. "Möt teknikerna som kan RM12 utan och innan".

Lars S

Postat: 09 jun 2008, 12:25
av Lars Sundin
Kenneth Johansson skrev:På ön Lucerna utanför Västervik finns/har funnits världens, på sin tid åtminstone, största gasturbin. Vet någon något om den? Icke flyghistoria det allra minsta :oops:

Kenneth
Hej Kenneth! Jorå! Det finns ett nära samband mellan STAL-LAVALS GT 120 gasturbinaggregat i Västervik för topp/reserv-elkraft och det tidigare mindre GT 35 (premiär i Varberg) och företagets jetmotorprojekt. Eric Östmar skriver i sin bok om gasturbinutvecklingen i företaget om hur kunskaperna från utvecklingen av Skuten, Dovern och Glan direkt överfördes till stationära gasturbiner. Man fick därigenom en flygande start (Östmars vits).

Läs även vad som sägs i intervjun med ledaren för jetmotorprojekten, Curt Nicolin på http://www.finspong.se/1900/Ind_hand/07Stal75.htm. Ett klipp:

Stal flygmotorsatsning fick ändå ett något snöplikt slut, delvis utlöst av ett par tragiska händelser. 1952 sköts två svenska flygplan ner över Östersjön. Flygvapnet ansåg sig därför snarast behöva en jetmotor och när då Rolls Royce kom med ett förmånligt erbjudande, bestämde sig Flygförvaltningen för att lägga ner den inhemska jetmotorutvecklingen och satsa enbart på flygplansutveckling.

"För oss på Stal var flygmotorsatsningen för den skull inte förgäves. För det första fick vi bra betalt. Vi erhöll tom royalty för 300 motorer som vi inte levererat som ett erkännande för att vi löst den uppgift vi åtagit oss.

För det andra blev Stals jetmotorkunnande omsatt i gasturbiner. Glan - versionen har än i dag i olika derivat en fortsatt existens i Stals produktprogram under namnet GT 35. De personer som varit involverade i flygmotorutvecklingen fick andra uppgifter i företaget. Det sätt som deras kunskap togs i anspråk gjorde att utbytet för oss inte blev så dumt, även om det inte blev som vi hoppats med flygmotorerna."


En GT-35 ser ut så här. Det är alltså både gasgenerator och kraftturbin, allt i det jämfört med en flygmotor tyngre utförande man kan tillåta sig vid ett stationärt maskineri.

Ett litet tillägg från en annan sida på sajten: Yngeredsfors blev gasturbindivisionens första kund. Det hade gått fem år sedan flygmotorprojektet blåstes av. Året var alltså 1957 när jetmotorn " Glan " dök upp som utvecklats till gasturbinkraftverket GT 35 med en effekt av 10 MW. Detta är genom en kontinuerlig utveckling fortfarande en slagkraftig produkt hos Stal, nu med en effekt 17 MW.

När GT 120 såg dagens ljus 1959 var det världens största gasturbin med en effekt av 40 MW, en ny landvinning av Stal såldes. Även denna maskin utvecklades efter hand och fick så småningom en effekt av 72 MW.


Lars S

Postat: 09 jun 2008, 16:11
av Christian S
Ja, som turbin är det nog GT120 men att för driva turbinen ska det sitta JT8D/RM8 men jag kan alltid slå en signal till stationen och fråga.

Postat: 09 jun 2008, 16:34
av Lars Sundin
Christian S skrev:Ja, som turbin är det nog GT120 men att för driva turbinen ska det sitta JT8D/RM8 men jag kan alltid slå en signal till stationen och fråga.
Hej Christer! Jo fråga gärna. Min kunskap om gasturbindrivna elverk är högst teoretisk. Jag har fortfarande för mig att gasturbiner är bränsleslukande apparater men att de är bra om man snabbt behöver få fram elkraft.

Jag fann litet om Trollhättan på sajten jag förut hänvisat till: En annan gasturbinmodell var GT 200. Den kom till genom ett omfattande samarbete med Pratt & Whitney i USA i början av 1970- talet. Världen fick i GT 200 en helt ny gasturbin i storformat. Samarbetet mellan parterna fungerade perfekt, produkten blev sådan man tänkt sig. Allt stämde förutom att marknaden förintades då oljepriserna brakade genom taket. Det enda exemplar av GT 200 som tagits i bruk hamnade i Stallbacka, Trollhättan, där man i alla fall kunde glädja sig åt världens bästa turbinprestanda.

Lars S, som halkar in på allmän svensk industrihistoria

Postat: 09 jun 2008, 17:15
av Christian S
Ja, men för att driva gasturbinen behöver du något som matar den och då satt den RM8 framför. Den aktuella gasturbinen med GT-turbinen är nedmonterad och återfinns numer i Angola. Jag har en bild i mitt arkiv på hur reservkraftverket ser ut eller rättare sagt såg ut i början av 80-talet.

Verkningsgraden ligger inte mer än på 40% så det är ganska dyrt att köra gasturbinerna.

Bilen är upphovsrättsskyddad så jag vill helst inte lägga ut den på nätet. Men jag gör som så att jag skickar den till dig istället, Lars.

Postat: 09 jun 2008, 18:16
av Lars Sundin
Christian S skrev:Ja, men för att driva gasturbinen behöver du något som matar den och då satt den RM8 framför. Den aktuella gasturbinen med GT-turbinen är nedmonterad och återfinns numer i Angola. Jag har en bild i mitt arkiv på hur reservkraftverket ser ut eller rättare sagt såg ut i början av 80-talet.

Verkningsgraden ligger inte mer än på 40% så det är ganska dyrt att köra gasturbinerna.

Bilen är upphovsrättsskyddad så jag vill helst inte lägga ut den på nätet. Men jag gör som så att jag skickar den till dig istället, Lars.
Tack Christian, det vore kul med en bild. Jag har bilder och ritningar av STAL-Lavals gasturbiner i Eric Östmars bok men ingen av GT 200.

Ordet gasturbin är litet lurigt, det betecknar ofta "hela motorn", alltså kompressor, brännkannare och kompressordrivande turbin samt så själva kraftturbinen som driver el-generatorn (eller en propeller vid en turboprop-motor). Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Gasturbin

GT 35 och GT 120 hade en gasturbin tillverkad av STAL-LAVAL, medan den stora GT-200 kanske hade en gasgenerator-del från P&W som kan ha varit baserad på en av deras jetmotorer, samt en kraftturbin från Finspång.

STAL Power Pac-aggregat är däremot baserat på en vanlig jetmotor plus kraftturbin. Jag har lagt ut en sida ur Östmars bok som belyser skillnaden mellan "vanlig" gasturbin och Power Pac som den tedde sig för pionjärerna i Finspång (även om väl P&W var före som Östmar skriver).

P S. Ser att jag redan fått bilden. Jag tackar. Jag erinrar mig som bilist att vid Stallbackabron finns varningsskyltar att man skall se upp för ångmoln (e d). Kanske det har med turbinkörning att göra?

Lars S

Postat: 09 jun 2008, 21:48
av Christian S
Nej, det har inget med turbinkörning att köra. Avgaserna ser ungefär ut som avgaserna efter ett modernt jetplan på tomgång, en mycket fin och tunn gulbrunaktig rök. Varningsskyltarna för ångmoln har faktiskt en flygrelaterad orsak. Det är när Volvo Aero provkör flygmotorer som det uppstår kraftiga ångmoln som kan vid ogynsamma tillfällen blåsa in och lägga sig över bron. Sikten blir lika med noll. Att köra in ett ångmoln från flygmotorprovningen är som att köra in i mjölk. Det har tyvärr hänt en del tråkiga olyckor på bron varav några med dödlig utgång pga detta. Nu sitter det varningssignaler på bron och ska väl förhoppningsvis uppmärksamma bilförarna.

Jag hade en klasskamrat vars mamma omkom i en olycka på bron pga ångmoln.

Förr i tiden när Viggen busade över staden lite då och då hände det att ff just "råkade" flyga igenom ett ångmoln....Det såg onekligen lite häftigt ut när Viggen dundrade över våra huvuden och just innan passering genom ångmolnet, tände ebk. Av flygplanet såg man bara skenet från ebk genom molnet.

RM8

Postat: 10 jun 2008, 14:25
av Jan Karlsson
Jag har hört mig för angående jetmotorer som elturbiner
Det finns inga RM8, som "kraftverk" i Sverige. Däremot finns det
* RM 6
hallstavik

* JT4
Eksjö

RM8

Postat: 10 jun 2008, 14:28
av Jan Karlsson
Det finns inga RM8 som elkraftaggregat i Sverige (säker källa).

Det finns
RM 6 Hallstavik
JT4 Eksjö

RM8

Postat: 10 jun 2008, 14:32
av Jan Karlsson
Det finns inga RM8 som fasta gasturbiner i landet. Däremot finns JT4
i Eksjö, Hudiksvall, Karlstad, Oskarshamn, Forsmark och Stockholm (Fortun).

RM6 finns i Hallstavik.

Jan Karlsson

Vad man gör med gamla jetmotorer...

Postat: 11 jun 2008, 11:44
av Lars Sundin
Lars Sundin skrev:
...
... Jag har lagt ut en sida ur Östmars bok som belyser skillnaden mellan "vanlig" gasturbin och Power Pac som den tedde sig för pionjärerna i Finspång (även om väl P&W var före som Östmar skriver).
...
...

Jag lägger här ut hela Östmars text om Power Pac-konceptet och dess framgångar. Man skall betänka att texten är från ca 1970 men konceptet lever ännu.

Svensk industrihistoria. Inte dåligt! Vi får sträcka på oss! Kollektivt.

Lars S

RM8

Postat: 12 jun 2008, 14:33
av Jan Karlsson
Det fanns vissa svårigheter att göra om RM8 till en fast elkraftgenerator. Ryktet säger att man från amerikanskt håll motsatte sig detta. Kan det ha varit så, att det fanns en koppling mellan stoppet för export av Viggen till Indien och etablering av "civila" Viggenmotorer som elkraftproducenter?

Jan Karlsson

Postat: 12 jun 2008, 17:37
av Christian S
Jag har skrivit till SvK som äger stationen och frågat hur det egentligen ligger till. Jag meddelar er så fort jag har fått svar.

RM8

Postat: 14 jun 2008, 08:30
av Jan Karlsson
Det finns en variant av RM8, som elkraftturbin. Benämningen är FT8. Den finns inte i Sverige men i Finland. Enligt uppgift är den cirka 15% av JT8.

Jan Karlsson

Re: Jetmotor som elkraftaggregat

Postat: 14 jun 2008, 12:56
av Kenneth Göransson
Det är inte bara flyghistoria. Flygmotorer och gasturbiner för elkraftproduktion har en hel del gemensamt, och det ger Volvo Aero jobb i Trollhättan. Se artikel på sidan 14 i denna Volvotidning.

Man kan även läsa om Gripens "motorskötare" på F 7 på sid 20. "Möt teknikerna som kan RM12 utan och innan".
Även i det senaste numret av (Volvo) Aero, som landade i min brevlåda igår, finns en artikel på sid 18-21 om gasturbin LM1600 (derivat av GE F404 > RM12). Den används i en spansk fabrik för tillverkning av kalciumkarbonat.
Tyvärr har inte tidningen kommit som .pdf på hemsidan ännu

RM12

Postat: 14 jun 2008, 13:56
av Jan Karlsson
Det finns faktiskt en andra "RM12" i Spanien i en bilfabrik. Exakt var vet jag ännu inte.

Visst är det här flyghistoria!

Jan Karlsson