Sida 1 av 1
Efterlysning J 22-malör
Postat: 28 okt 2012, 20:53
av Mats Averkvist
Jag söker datum för detta lilla tillbudet.
Det bör ha varit under sommarhalvåret 1945 menar jag. Och det skedde på Bråvalla, det är jag i varje fall säker på!
J22 F 13 - gul F? Kan det vara 22209 eller 22246?
Vänster landningställ vek sig. Notera att propellern ser ut att vara oskadad. P g a de ringa skadorna så hittar jag inga uppgifter om detta... Någon som vet?
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 28 okt 2012, 21:35
av Bengt Ekbladh
Mats Averkvist skrev:Jag söker datum för detta lilla tillbudet.
Det bör ha varit under sommarhalvåret 1945 menar jag. Och det skedde på Bråvalla, det är jag i varje fall säker på!
J22 F 13 - gul F? Kan det vara 22209 eller 22246?
Vänster landningställ vek sig. Notera att propellern ser ut att vara oskadad. P g a de ringa skadorna så hittar jag inga uppgifter om detta... Någon som vet?
1946-02-09 totalhavererar 22209 , vet ej var men "Nilsson lite skadad"
Planet var då försedd med mator nr: 3282
Kollar vidare.
bengt
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 28 okt 2012, 21:58
av Bengt Ekbladh
Du skriver::Det bör ha varit under sommarhalvåret 1945 menar jag. Och det skedde på Bråvalla, det är jag i varje fall säker på!
J22 F 13 - gul F? Kan det vara 22209 eller 22246?
Vänster landningställ vek sig. Notera att propellern ser ut att vara oskadad. P g a de ringa skadorna så hittar jag inga uppgifter om detta... Någon som vet?
Om jag tittar på F9 i dåtid (1945?)Har alla sifferbeteckningar.
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 28 okt 2012, 22:22
av Mats Averkvist
Bengt Ekbladh skrev:
1946-02-09 totalhavererar 22209 , vet ej var men "Nilsson lite skadad"
Planet var då försedd med mator nr: 3282
Kollar vidare.
bengt
Det är inte detta haveriet som för övrigt skjedde på Glans is. Totalhaveri! Det finns en bild på detta med kroppens mittsektion dragen på en släde efter häst.
Det verkar som F 13:s J 22:or övergikk till bokstäver ca våren 1945. Det finns flera bilder på sådana som är från maj-45 och framåt. J 22:or med siffror finns bl a t o m feb.-45.
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 29 okt 2012, 19:16
av Bengt Ekbladh
Haloo.
Jag skrev ju ""1946-02-09 totalhavererar 22209 , vet ej var men "Nilsson lite skadad" Planet var då försedd med motor nr: 3282
Vid lite noggrannare studium dyker 22209 upp igen.
1945-08-07 , 22209 F 13 gul F (78 flygtimmar). motor 3282 (148 timmar)
Jag har skrivit:: ""propeller..= Påflugen av målkorv""...!
Rep.kostnaden beräknades till 3000:-
F13 hade i juli till september 1945 nära 20 tillbud och alla har bokstavskod.
Beträffande siffer respektive bokstavskod på J 22 vid F 13
har jag 1945-04-21 22168 F 13 P (färg ?) som 1:a när hon vid F7 depå råkar ut för::
"vänster ställ viker sig efter landning" (kostnad 27000:-)
Varför jag noterat "Propeller" före noteringen om målkorven vet jag inte!
((noterar att jag skrev av det 1978-11-30))
Kan linan snurrat upp eller?
Tills vidare kanske Mats har lite info.
mvh Bengt
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 29 okt 2012, 21:11
av Mats Averkvist
Bengt Ekbladh skrev:Haloo.
Beträffande siffer respektive bokstavskod på J 22 vid F 13
har jag 1945-04-21 22168 F 13 P som 1:a när hon vid F7 depå råkar ut för::
"vänster ställ viker sig efter landning" (kostnad 27000:-)
mvh Bengt
Detta är ju intressant, men det er fel plats och fel kod.
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 29 okt 2012, 21:26
av Bengt Ekbladh
Mats Averkvist skrev:Bengt Ekbladh skrev:Haloo.
Beträffande siffer respektive bokstavskod på J 22 vid F 13
har jag 1945-04-21 22168 F 13 P som 1:a när hon vid F7 depå råkar ut för::"vänster ställ viker sig efter landning" (kostnad 27000:-)
mvh Bengt
Detta är ju intressant, men det er fel plats och fel kod.
LÄS ::1945-08-07 , 22209 F 13 gul F (78 flygtimmar). motor 3282 (148 timmar)
Jag har skrivit:: ""propeller..= Påflugen av målkorv""...!
Rep.kostnaden beräknades till 3000:-
Återkommer snart med vad som hände med 29246, även den märkt gul F.
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 29 okt 2012, 22:04
av Bengt Ekbladh
22246 F 13 gul F med motor nr. 1325
råkar ur för "något" 1946-05-29 tillsammans med 22167.
Båda med motor-problem.
Dessförinnan hade ju 22209 havererat 1946-02-09 (F 13 gul F)
Mats söker J 22 F 13 gul F, med tillbud sommarhalvåret 1945 .
Jag tycker det är klart , eller?
Påflugen av målkorv enligt ovan, eller vad säger expertisen?
Bengt
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 30 okt 2012, 08:18
av Leif Fredin
En aspirant kan vara 22199 som havererade 1945-06-12, tillhörde 2.div. Ff kadett Haglind oskadad.
Orsak till haveriet var manöverfel av föraren vid landningen. Skadorna var: vänster knutpunkt för landställ i kropp sönderbruten, vänster knäckstötta kass m.m. Samtliga propellerblad något böjda.
Beräknad repkostnad: 11.000:-
J 22 nr 22209 haveri var "påflygning av wire och målkorv i samband med luftskjutning mot luftmål."
Skador flygplan: Vänster bakre sidoruta kass. Vänster vingpanel, vänster vingtank och vingbalksdiagonal skadade.
Skador motor: 1 st propellerblad kass.
Nr 22246 körde på 22167 1946-05-29 och skadorna var "samtliga propellerblad deformerade."
Leif Fredin
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 31 okt 2012, 20:28
av Mats Averkvist
Leif Fredin skrev:En aspirant kan vara 22199 som havererade 1945-06-12, tillhörde 2.div. Ff kadett Haglind oskadad.
Orsak till haveriet var manöverfel av föraren vid landningen. Skadorna var: vänster knutpunkt för landställ i kropp sönderbruten, vänster knäckstötta kass m.m. Samtliga propellerblad något böjda.
Beräknad repkostnad: 11.000:-
J 22 nr 22209 haveri var "påflygning av wire och målkorv i samband med luftskjutning mot luftmål."
Skador flygplan: Vänster bakre sidoruta kass. Vänster vingpanel, vänster vingtank och vingbalksdiagonal skadade.
Skador motor: 1 st propellerblad kass.
Leif Fredin
Jag tackar så mycket för förslagen och måste nog säga att 22199 ser ut att kunna stämma bäst, men den hade först koden 13+44 och sedan 13+b_. Eller kan det vara så at den ortokromatiska filmen spelar ett spratt och maskinen egentligen var blå Filip?
Skadorna på 22209: Det står Vänster bakre sidoruta kass. Jag ser ingen skada på denna. Jag ser heller inga skador på vingarnas översida. Skadorna som V-landningsben ev. har gjort på V-vinge är dock plausibla, men om man tittar på bilden som är tagen framifrån så är det god plats mellan hjul och vinge. Om killen nu flög på en korv så skulle man tycka att det borde vara synliga skador?!
1946 är helt uteslutet dock.
Jag forskar vidare så får vi se...
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 04 nov 2012, 22:10
av Bengt Ekbladh
Mats Averkvist skrev:Leif Fredin skrev:En aspirant kan vara 22199 som havererade 1945-06-12, tillhörde 2.div. Ff kadett Haglind oskadad.Orsak till haveriet var manöverfel av föraren vid landningen. Skadorna var: vänster knutpunkt för landställ i kropp sönderbruten, vänster knäckstötta kass m.m. Samtliga propellerblad något böjda.Beräknad repkostnad: 11.000:-......
Leif Fredin
Jag forskar vidare så får vi se...
Bengt Ekbladh skrev:Mats Averkvist skrev:Jag söker datum för detta lilla tillbudet.
Det bör ha varit under sommarhalvåret 1945 menar jag. Och det skedde på Bråvalla, det är jag i varje fall säker på!
J22 F 13 - gul F? Kan det vara 22209 eller 22246?
Vänster landningställ vek sig. Notera att propellern ser ut att vara oskadad. P g a de ringa skadorna så hittar jag inga uppgifter om detta... Någon som vet?
bengt
Jag ser inte att
Samtliga propellerblad något böjda.Beräknad repkostnad: 11.000:-......
Leif Fredin
Mats Averkvist skrev:Leif Fredin skrev:En aspirant kan vara 22199 som havererade 1945-06-12, tillhörde 2.div. Ff kadett Haglind oskadad.
Orsak till haveriet var manöverfel av föraren vid landningen. Skadorna var: vänster knutpunkt för landställ i kropp sönderbruten, vänster knäckstötta kass m.m. Samtliga propellerblad något böjda.
Beräknad repkostnad: 11.000:-
J 22 nr 22209 haveri var "påflygning av wire och målkorv i samband med luftskjutning mot luftmål."
Skador flygplan: Vänster bakre sidoruta kass. Vänster vingpanel, vänster vingtank och vingbalksdiagonal skadade.
Skador motor: 1 st propellerblad kass.
Leif Fredin
Jag tackar så mycket för förslagen och måste nog säga att 22199 ser ut att kunna stämma bäst, men
Jag forskar vidare så får vi se...
Samtliga propellerblad något böjda tycker inte jag mig se.
Du skriver ju ovan Notera att propellern ser ut att vara oskadad.
Du skriver::Jag tackar så mycket för förslagen och måste nog säga att 22199 ser ut att kunna stämma bäst, men ....
Jag får inte ihop det...kan du återkomma?
Bengt
Re: Efterlysning J 22-malör
Postat: 04 nov 2012, 22:23
av Sven-Erik Jönsson
Som det ser ut på bilden, så har sannolikt samtliga propellerblad varit nere i marken och rotat något, om än lite. Det bladet som är närmast marken kan kanske tyckas vara något lite böjt framåt, dock tämligen lite i så fall. Men när det står "något böjda", då kan det vara så lite som kanske 5-10 mm, kanske mindre, och då syns det säkert inte tydligt på dessa foton, men det är tillräckligt för att propellern skall kasseras. Jag har själv sett propellerblad som endast varit nere och snuddat i marken, och varit mycket lätt skadade längst i spetsarna och endast obetydligt böjda, men det räcker för att propellern inte kan godkännas.