Motorfråga SK60.
Postat: 24 aug 2008, 23:14
Citat:
Den 28 oktober 1993 beslöt regeringen att motor FJ44 från Williams-Rolls i USA skulle ersätta RM 9 i flygplan SK 60. Detta innebar att SK 60 fick betydligt bättre enmotorsäkerhet, dragkraften var ca 20% högre. Underhållskostnaderna minskade, man fick lägre total bränsleförbrukning samt buller och emissionsegenskaper som klarade kommande civila miljökrav. Man räknade även med högre säkerhet i reservdelsförsörjningen och en säkrare prissättning eftersom flygvapnet inte är ensam användare av motorn. FJ44 fick den militära beteckningen RM 15.
Jag har inte funnit användandet av denna motor i annat än kryssningsmisiler och UAV:er. Vad är motorn konstruerad att användas till från början?
Den 28 oktober 1993 beslöt regeringen att motor FJ44 från Williams-Rolls i USA skulle ersätta RM 9 i flygplan SK 60. Detta innebar att SK 60 fick betydligt bättre enmotorsäkerhet, dragkraften var ca 20% högre. Underhållskostnaderna minskade, man fick lägre total bränsleförbrukning samt buller och emissionsegenskaper som klarade kommande civila miljökrav. Man räknade även med högre säkerhet i reservdelsförsörjningen och en säkrare prissättning eftersom flygvapnet inte är ensam användare av motorn. FJ44 fick den militära beteckningen RM 15.
Jag har inte funnit användandet av denna motor i annat än kryssningsmisiler och UAV:er. Vad är motorn konstruerad att användas till från början?