Sk 14 nr 5815
Postat: 23 sep 2013, 10:33
Sk 14
5819
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 181
Till CVM Fc 1941-02-17
Godkänt 1941-03-04
Överlämnat till F 5 1941-03-17.
Haveri 1943-03-26 vid F 5, Ljungbyhed. Märkning 5-93, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 448.50 tim.
Motor typ WwE3 nr 18726
Total gångtid: 444 tim.
Flygförare furir 53/F 9 Gösta Berglin oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus.
Skador flygplan: Propeller skadad. Mittsektion tillbucklad och delvis uppriven. Kroppens undersida delvis uppriven.
Skador motor: Propelleraxeln krökt.
Skador annan materiel: Gränsmarkeringsljus skadat.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 4.650:- kr
Motor 7.000:- kr
Annan materiel 600:- kr
Summa 12.250:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att furir Berglin kolliderat med gränsmarkering vid körning på marken.
Furir Berglin anförde i huvudsak följande:
Han hade enligt dagsprogram den 26/3 flugit Sk 14 nr 93 2. passet. Efter landningen skulle fpl parkeras på 3. parkeringslinjen (den bakersta). Avståndet mellan denna och fältgränsen uppskattade han till c:a 40 m. Vid körningen fram till 3. parkeringslinjen funnos två fpl typ Sk 14 framför honom och hade sin huvudsakliga uppmärksamhet riktad på dem. Han hade icke observerat gränsmarkeringen och kolliderat med denna.
Uppläst och vidkänt:
Gösta Berglin
Furir.
Löjtnant von Segebaden anförde i huvudsak följande:
Han tjänstgjorde som avdelningslärare och var övningsledare vid detta tillfälle. Märket var placerat på ungefär samma ställe som de föregående dagarna och låg relativt nära fältgränsen. Avståndet mellan 3. parkeringslinjen och det påkörda gränsmarkeringsljuset bedömde han till c:a 50 m.
Uppläst och vidkänt:
Uno von Segebaden
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kollision med fältbegränsning. Med hänsyn till att ff haft sin huvudsakliga uppmärksamhet riktad på framförvarande fpl, finnes viss förmildrande omständighet.
Ljungbyhed den 5/4 1943.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har förorsakats av kollision med fältbegränsning. Med hänsyn till förhanden varande omständigheter synes föraren icke kunna göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 9/4 1943
Åge Lundström
CFKS
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-30
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn.
Påbörjad 1945-08-21
Klar 1945-10-31
Haveri 1945-11-30. Märkning 20-30
Orsak till haveri: Kollision i samband med gruppflygning med Sk 14 nr 5816. Inga skador
Ff kadett Lithén
Till CVV; liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-11-27
Klar 1949-04-20
Överlämnat till F 11 1949-04-20
Märkning 11-15
Haveri 1950-08-23
Gångtimmar totalt 1401 tim. Efter LF 205 tim.
Kort beskrivning av skadan.
Böjda propellerspetsar
Skadans omfattning, art och orsak
Vänster hjul punkterade under utrullningen. Ff bromsade och då fpl nästan stannat, lyfte stjärten långsamt och fpl ställde sig på nosen. Båda propellerspetsarna böjda. Motorkåpan tillbucklad.
Rapportörens åtgärd
Propellern sändes cv för rep.
Kasserat 1952-11-19
5819
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 181
Till CVM Fc 1941-02-17
Godkänt 1941-03-04
Överlämnat till F 5 1941-03-17.
Haveri 1943-03-26 vid F 5, Ljungbyhed. Märkning 5-93, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 448.50 tim.
Motor typ WwE3 nr 18726
Total gångtid: 444 tim.
Flygförare furir 53/F 9 Gösta Berglin oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus.
Skador flygplan: Propeller skadad. Mittsektion tillbucklad och delvis uppriven. Kroppens undersida delvis uppriven.
Skador motor: Propelleraxeln krökt.
Skador annan materiel: Gränsmarkeringsljus skadat.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 4.650:- kr
Motor 7.000:- kr
Annan materiel 600:- kr
Summa 12.250:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att furir Berglin kolliderat med gränsmarkering vid körning på marken.
Furir Berglin anförde i huvudsak följande:
Han hade enligt dagsprogram den 26/3 flugit Sk 14 nr 93 2. passet. Efter landningen skulle fpl parkeras på 3. parkeringslinjen (den bakersta). Avståndet mellan denna och fältgränsen uppskattade han till c:a 40 m. Vid körningen fram till 3. parkeringslinjen funnos två fpl typ Sk 14 framför honom och hade sin huvudsakliga uppmärksamhet riktad på dem. Han hade icke observerat gränsmarkeringen och kolliderat med denna.
Uppläst och vidkänt:
Gösta Berglin
Furir.
Löjtnant von Segebaden anförde i huvudsak följande:
Han tjänstgjorde som avdelningslärare och var övningsledare vid detta tillfälle. Märket var placerat på ungefär samma ställe som de föregående dagarna och låg relativt nära fältgränsen. Avståndet mellan 3. parkeringslinjen och det påkörda gränsmarkeringsljuset bedömde han till c:a 50 m.
Uppläst och vidkänt:
Uno von Segebaden
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kollision med fältbegränsning. Med hänsyn till att ff haft sin huvudsakliga uppmärksamhet riktad på framförvarande fpl, finnes viss förmildrande omständighet.
Ljungbyhed den 5/4 1943.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har förorsakats av kollision med fältbegränsning. Med hänsyn till förhanden varande omständigheter synes föraren icke kunna göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 9/4 1943
Åge Lundström
CFKS
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-30
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn.
Påbörjad 1945-08-21
Klar 1945-10-31
Haveri 1945-11-30. Märkning 20-30
Orsak till haveri: Kollision i samband med gruppflygning med Sk 14 nr 5816. Inga skador
Ff kadett Lithén
Till CVV; liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-11-27
Klar 1949-04-20
Överlämnat till F 11 1949-04-20
Märkning 11-15
Haveri 1950-08-23
Gångtimmar totalt 1401 tim. Efter LF 205 tim.
Kort beskrivning av skadan.
Böjda propellerspetsar
Skadans omfattning, art och orsak
Vänster hjul punkterade under utrullningen. Ff bromsade och då fpl nästan stannat, lyfte stjärten långsamt och fpl ställde sig på nosen. Båda propellerspetsarna böjda. Motorkåpan tillbucklad.
Rapportörens åtgärd
Propellern sändes cv för rep.
Kasserat 1952-11-19