Stjärtpartier från CH-46 till Hkp 4, 1969
Postat: 11 sep 2008, 12:45
Hej!
I Flyghistoriskt Månadsblad Nr 4:1981, finns nedanstående text om 04451:
"04451 F15-91 Denna maskin har idag ett modifierat stjärtparti efter en olycka i januari 1969. Reparationen tog lång tid eftersom kroppen blivit sned vid kraschen och måste riktas. En jigg för detta arbete lånades från USA och sändes till CVV i Västerås där reparationen utfördes. Även stjärtpartiet var svårt skadat. I sökandet efter ett stjärtparti hamnade man hos US Marine Corps i Vietnam, där man mitt under kriget modifierade sina CH-46. För att detaa skulle gå snabbt monterade man helt enkelt av de gamla stjärtpartierna med motorer och växlar, varefter nya stjärtpartier monterades. Några av dessa gamla stjärtpartier inköptes och togs hem till Sverige med hjälp av en Hercules. På F 15-91 sitter idag ett av dessa stjärtpartier av CH-46D-modell. Hkp-4 F 8-96 fanns på F 15 som ersättning under reparationstiden."
Med tanke de svenska protesterna mot det då pågående Vietnamkriget (de diplomatiska relationerna befann sig strax ovanför nollpunkten) låter ovannämnda som en intressant affär. Finns det någon som vet mer om och kring dessa helikopterdelar? Och, givetvis, hur många jämte serienummer?
M V H
Jan Forsgren
I Flyghistoriskt Månadsblad Nr 4:1981, finns nedanstående text om 04451:
"04451 F15-91 Denna maskin har idag ett modifierat stjärtparti efter en olycka i januari 1969. Reparationen tog lång tid eftersom kroppen blivit sned vid kraschen och måste riktas. En jigg för detta arbete lånades från USA och sändes till CVV i Västerås där reparationen utfördes. Även stjärtpartiet var svårt skadat. I sökandet efter ett stjärtparti hamnade man hos US Marine Corps i Vietnam, där man mitt under kriget modifierade sina CH-46. För att detaa skulle gå snabbt monterade man helt enkelt av de gamla stjärtpartierna med motorer och växlar, varefter nya stjärtpartier monterades. Några av dessa gamla stjärtpartier inköptes och togs hem till Sverige med hjälp av en Hercules. På F 15-91 sitter idag ett av dessa stjärtpartier av CH-46D-modell. Hkp-4 F 8-96 fanns på F 15 som ersättning under reparationstiden."
Med tanke de svenska protesterna mot det då pågående Vietnamkriget (de diplomatiska relationerna befann sig strax ovanför nollpunkten) låter ovannämnda som en intressant affär. Finns det någon som vet mer om och kring dessa helikopterdelar? Och, givetvis, hur många jämte serienummer?
M V H
Jan Forsgren