Sida 1 av 1
Bromma, När stängdes bana 05/23 ?
Postat: 01 okt 2008, 17:06
av Håkan Olsson
Hej,
Som framgår av rubriken så undrar jag om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott?
"Vissa delar av minnet blir inte precis bättre med åren medan vissa minnen bara blir bättre och bättre"
Med vänliga hälsningar,
Håkan
Re: Bromma, När stängdes bana 05/23 ?
Postat: 01 okt 2008, 18:56
av Seve Ungermark
Håkan Olsson skrev:- - - om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott? - - -
Tittat åt dej i Michael Sanz' Brommabok, utan att hitta någon precis uppgift. Men på bokens allra sista bild - "cirka 1972" - ser man tydligt att banan då fortfarande är i användning. Finns naturligtvis i gamla AIP men dom har jag "återvunnit"...
Re: Bromma, När stängdes bana 05/23 ?
Postat: 01 okt 2008, 18:59
av Fredric Lagerquist
Seve Ungermark skrev:Håkan Olsson skrev:- - - om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott? - - -
Tittat åt dej i Michael Sanz' Brommabok, utan att hitta någon precis uppgift. Men på bokens allra sista bild - "cirka 1972" - ser man tydligt att banan då fortfarande är i användning. Finns naturligtvis i gamla AIP men dom har jag "återvunnit"...
Tio år senare, 1982, var 05/23 fortfarande i användning. Om det är en ledtråd..?
Postat: 01 okt 2008, 19:43
av Bernt Olsson
Hej, jag frågade flygledarveteranen på Bromma, Roger Elsborg, banan stängdes när LIN flyttade till Arlanda 1 okt 1983. 25 år idag!
Hälsningar
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Postat: 01 okt 2008, 20:12
av Håkan Olsson
Ett STORT TACK till er alla tre !
Jag hade ett minne av att det var två år tidigare men ack så fel jag hade.
Med vänliga hälsningar,
Håkan
Postat: 03 okt 2008, 04:21
av Christer Sidelöv
Bernt Olsson skrev:Hej, jag frågade flygledarveteranen på Bromma, Roger Elsborg, banan stängdes när LIN flyttade till Arlanda 1 okt 1983. 25 år idag!
Hälsningar
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Roger har fel! Jag har landat med Safir på bana 23 och jag gjorde min inflygning på typen i mars 1984! Enligt min flygdagbok landade jag där med Safir tidigast 13 april 84, kanske ännu senare!
Postat: 03 okt 2008, 20:38
av eralehm
När jag skolade på Bromma runt 1975 sades det att tvärbanan bara användes i undantagsfall, om någon begärde det vid stark sidvind. Använde den aldrig själv och såg ingen annan använda den heller under den här tiden, vad jag minns.
Hösten 1985 använde TSV delar av banan för körprov (var själv inbokad där att ta släpkort) så vi det laget torde den ha varit helt ur bruk för flyg.
/Leif Hellström
Postat: 04 okt 2008, 10:36
av Fredric Lagerquist
När man snackar om rwy 05/23 på Bromma så brukar jag leta fram denna bilden:
http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 0680958/M/
Postat: 06 okt 2008, 09:06
av Lars Sundin
Hur det ser ut nuförtiden på Bromma kan man få en uppfattning av om man går till
Eniro och tittar sig omkring åt olika håll.
(Bilden är minst ett och ett halvt år gammal; den långa vit-gula träbyggnaden öster om gamla tornet är
numera riven.)
Man lägger märke till
Grafair Jet Center vid den tidigare nordöstra banänden på bana 05/23.
På den sydvästra bandelen halkas det omkring, se
http://www.brommahalkbana.se/kartabromma.htm
Lars S, som kommer att minnas tiden med luftfartsradio på 60-talet när han ser hur ILS glidbanesändaren till vänster om bana 30 har en egen reflexyta så att glidbanan blir mer oberoende av årstiderna så att inte monitorn (lilla masten mitt på asfaltsträckan) får anledning larma så ofta
Postat: 06 okt 2008, 09:53
av Robert Widmark
Jaha, är det så här Bromma ser ut idag? Grafairs djärva satsning visar på amerikansk framåtanda. Troligen är svackan kvar på RWY 31 strax innan man passerar abeam det gamla Tornet - satte man sig där så blev det riktigt mjukt och fint.
suckar en invandrarskåning