Sk 6
578
Typ: Heinkel H.D.36
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 160
Tillverkningsnummer: CFM 160
F 5 formation 1929-08-18 med motor typ Mc nr 35896
Numrerat
578
Godkänt 1929-08-29
Verkstad 1929-10-17. Motorbyte: inmonterat motor typ Mc nr 34352.
Formation 1929-10-25
Verkstad 1930-05-30. Planet intaget för översyn. Utbyte av kylare, varvräknare, höger sidoroderlina, bultar och lager i skevningsroderarmarna, bussning och bultar i höjdrodren samt vänster stabilisatorstötta. Reparation av vattendomen samt bensintankarna m m.
Formation 1930-06-11
Verkstad 1930-07-23. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 37182. Reparation av kylare samt vattendomen. Propeller utbytt,
Formation 1930-07-25.
Verkstad 1930-10-03. Reparation av: vattendomen, fanéret å höger undervinge samt utbyte av 8 st bultar i skevningsrodren
Formation 1930-10-13
Verkstad 1930-11-11. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 45176 (160 hk). Diverse reparationer.
Formation 1930-11-22
Verkstad 1931-03-27. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 37182. Diverse reparationer.
Formation 1931-04-08.
Verkstad 1931-05-07. Motorbyte: Motor typ Mc nr 34352 inmonterad. Vattendom och kylare reparerade. Propellern vägd.
Formation 1931-05-08.
Verkstad 1931-09-02. Motorbyte: Inmontering av motor typ Mc nr 45455. Utbyte och vägning av propeller m m.
Formation 1931-09-16
F 5 formation Västerås 1931-11-01. F 5 skolavdelning förlag till Västerås under tiden 1/11 – 15/12 1931.
Numrerat
5578 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Till CFM 1931-12-16 för motorbyte. Motor typ SP nr 11247 inmonterad.
Ombyggt till Sk 6A.
Till F 5 1932-08-25. Fpl nedfluget till Ljungbyhed. Nödlandning. Reparerat,
Verkstad 1932-09-23. Motorn urmonterad för reparation.
Formation 1932-10-03.
Verkstad 1932-11-23. Motorn varit urmonterad.
Formation 1932-12-07.
Verkstad 1933-03-28. Motorbyte och översyn. Motor typ SP nr 11322 inmonterad.
Formation 1933-05-01.
Verkstad 1933-07-01. Ersatt bottenfanéret mellan spryglar 5-12-samt upptagning av 1 st lucka å kroppens högra sida m.m.
Formation 1933-07-14.
Verkstad 1933-09-12. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ SP nr 11078 inmonterad.
Formation 1933-09-28.
CVM 1933-11-08. Fpl lämnat å CVM på grund av motorfel under flygning F 1 – F 5. Motorn nedmonterad och översedd.
F 5 formation 1934-01-09.
Verkstad 1934-01-10. Motorbyte. Motor typ SP nr 11238 inmonterad.
Formation 1934-01-17.
Verkstad 1934-02-16. Motorbyte. Motor typ SP nr 11177 inmonterad.
Formation 1934-02-19.
Till CVM 1934-10-15. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ SP nr 11177 inmonterad.
Formation 1935-01-18.
Haveri 1935-03-04
Motor: SP nr 11177
Orsak till haveri: Kollision med fpl 5356.
Skador flygplan: Båda övervingarna, höger undervinge kassabla. Stagbock, vingstöttor och flygkropp mm relativt små skador.
Beräknad reparationskostnad 4.600:- kr
Verkstad 1935-03-04. Reparation.
Formation 1935-12-09.
Haveri 1935-12-16.
Verkstad 1935-12-16.
Formation 1936-01-09
Haveri 1936-01-15
Verkstad 1936-01-15. Reparation efter haveri.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning
5-60
Registreringsnummer
578 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1936-01-16
Förråd 1936-06-08. Nedmonterat.
Till Ing E. Sparmanns Flygplanverkstad 1936-12-08. Översyn
Överlämnat till F 2 1937-02-19 med motor typ SP nr 11088
Förråd 1937-04-11. Nedmonterat.
Fpl ommärkt 1937-06-03.
Märkning
2-12
Överlämnat till F 1 1937-07-01 som lån.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-09-01
Verkstad 1937-10-01
Formation 1937-10-04
Haveri 1937-11-19 Höger övervinge skadad genom kollision på marken.
Verkstad 1937-11-19. Vinge från fpl 576 inmonterad som ersättning.
Formation 1937-11-24 .
Verkstad 1937-11-30 Reparation av sporre.
Formation 1937-12-01
Verkstad 1937-12-09 Kylmantel till cylilnder reparerad. (spräckt).
Förråd 1937-12-11
Verkstad 1938-01-04 Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ SP nr 11088 inmonterad.
Återlämnat till F 2 1938-01-19
Förråd 1938-01-19.
Formation 1938-01-20. Klar
Motor nr 11087 inmonterad 1938-02-28.
Nödlandning 1938-03-05
Motor: SP nr 11087
Ff löjtnant Dahlberg oskadad
Orsak till nödlandning: Brusten packning i vattenpumpen.
Förråd 1938-03-12. Nedmonterat.
Verkstad 1939-01-11. Liten översyn Motor typ SP nr 11087 inmonterad. Fpl ommålat
Formation 1939-02
Förråd 1939-03-11.
Uppmonterat 1940-01-12.
Formation 1940-01-15.
Haveri 1940-03-08 Märkning
2-12
Motor: SP 11087
Orsak till haveri: Kollision på marken [Påkört av Bü 131B SE-AGU]
Skador flygplan: Stabilisator, höjdroder och bakre delen av kroppen skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.200:- kr
Kasserat 1940-07-09. Gångtid 1002.35 tim.