Värn för sjöflyg 1943-44?
Postat: 21 nov 2008, 16:41
Hej!
Detta blir mitt första inlägg på detta forum -ett forum som jag är övertygad om är en outsinlig källa till kunskap kring allt som rör flyg.
Jag arbetar på/vid Nynäs slott & Naturreservat -ett 3600 hektar stort område vid kusten dryga 30 km norr om Nyköping. Under senare delen av beredskapsåren, troligen 1943 - 45, var ett antal SAAB S17 BS (sjöflygplan) baserade i anslutning till havsfjärden Tvären här i området, enligt uppgift hitflugna från F2 Hägernäs(fanns sjöflyg baserat där?). Manskapet var baserat på ett depåfartyg som låg ankrat en bit ut från land. Var det brukligt att även bränslepåfyllning m.m skedde via depåfartyget?
Utmed strandlinjen några hundra meter sydväst Nynäs brygga finns spåren kvar efter ett antal ingrävda "depåer" (5 - 6 st totalt), mer eller mindre raserade och överväxta av sly o strandvegetation. Eftersom ett av mina stora intressen råkar vara modellbygge, har jag föresatt mig att bygga ett litet diorama i skala 1:72 av hur en sån här sjöflygdepå kunde se ut när den var i funktion. "Huvudobjektet" i dioramat blir självklart en SAAB B17 (byggsats från Marivox).
Jag har fotat och gjort en del uppmätningar kring ett av de bäst synliga "depåerna", men undrar nu om det möjligen finns några specifikationer/instruktioner från tex Flygvapnet, marinen e.dyl på hur sådana värn eller depåer för sjöflygplan av nämnda spec skulle utföras. Var det brukligt att man tex uppförde någon form av förrådsskjul e.dyl i anslutning till depåerna? (finns inga spår kvar av sådana). Det skulle vara ett bra komplement till de vaga spåren "i fält" i mitt syfte att rekonstruera ett dyligt i modellform. Kanske existerar inga sådana reglementen/specifikationer, utan man kanske fick improvisera lösningar från plats till plats. Jag slänger i alla fall ut frågan här på forumet och ser om någon sitter inne med kunskaper rörande detta. Tacksam för alla upptänkliga tips!
Mvh och trevlig helg,
Pontus Carlweitz
Detta blir mitt första inlägg på detta forum -ett forum som jag är övertygad om är en outsinlig källa till kunskap kring allt som rör flyg.
Jag arbetar på/vid Nynäs slott & Naturreservat -ett 3600 hektar stort område vid kusten dryga 30 km norr om Nyköping. Under senare delen av beredskapsåren, troligen 1943 - 45, var ett antal SAAB S17 BS (sjöflygplan) baserade i anslutning till havsfjärden Tvären här i området, enligt uppgift hitflugna från F2 Hägernäs(fanns sjöflyg baserat där?). Manskapet var baserat på ett depåfartyg som låg ankrat en bit ut från land. Var det brukligt att även bränslepåfyllning m.m skedde via depåfartyget?
Utmed strandlinjen några hundra meter sydväst Nynäs brygga finns spåren kvar efter ett antal ingrävda "depåer" (5 - 6 st totalt), mer eller mindre raserade och överväxta av sly o strandvegetation. Eftersom ett av mina stora intressen råkar vara modellbygge, har jag föresatt mig att bygga ett litet diorama i skala 1:72 av hur en sån här sjöflygdepå kunde se ut när den var i funktion. "Huvudobjektet" i dioramat blir självklart en SAAB B17 (byggsats från Marivox).
Jag har fotat och gjort en del uppmätningar kring ett av de bäst synliga "depåerna", men undrar nu om det möjligen finns några specifikationer/instruktioner från tex Flygvapnet, marinen e.dyl på hur sådana värn eller depåer för sjöflygplan av nämnda spec skulle utföras. Var det brukligt att man tex uppförde någon form av förrådsskjul e.dyl i anslutning till depåerna? (finns inga spår kvar av sådana). Det skulle vara ett bra komplement till de vaga spåren "i fält" i mitt syfte att rekonstruera ett dyligt i modellform. Kanske existerar inga sådana reglementen/specifikationer, utan man kanske fick improvisera lösningar från plats till plats. Jag slänger i alla fall ut frågan här på forumet och ser om någon sitter inne med kunskaper rörande detta. Tacksam för alla upptänkliga tips!
Mvh och trevlig helg,
Pontus Carlweitz