Sida 1 av 1

814, P 1

Postat: 16 feb 2014, 16:08
av Lars Larsson
814
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 8
Tillverkningsår: 1937


1937 Levererad till SFB märkning 6-11
1937-10-26 Godkänd
1938-10 Till F8 märkning 8-11, 8-94, 8-61
1946-11-27 Kasserad, flp-typen utgår.

Gångtid: 1039 timmar

Bevarad på Flygvapenmuseum.

Re: 814, P 1

Postat: 18 feb 2014, 18:59
av Bengt Ekbladh
814 P 1
Utbjuds till försäljning på anbud 1946-04.
Motor GpM 8393 hade 748 timmar.
Stod på F1.
Hamnade sen på Flygvapenmuseum som F3-61
Tillhörde F1 frågas?

Det var Flygförbud från 1946-04-29 men upphävs 1946-05-25

Re: 814, P 1

Postat: 27 feb 2014, 14:01
av Leif Fredin
Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Luxgatan 1, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 8

Godkänt 1937-10-26
Levererat till Stabens Flygavdelning 1937-10
Märkning 6-11
Överlämnat till F 8 1938-10-06 med motor typ GpM nr 8974
Märkning 8-94
Till CVM 1938-12-15; liten översyn, motorbyte
F 8 formation 1939-04-04 med motor typ GpM nr 8974
Verkstad 1939-05-12; reparation
Formation 1939-05-22
Verkstad 1939-11-23; reparation
Formation 1939-11-28
Verkstad 1940-05-20; reparation
Formation 1940-05-22

Haveri 1940-05-24

Verkstad 1940-06-01; haverireparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-61
Formation 1940-07-01
Verkstad 1940-11-18; reparation
Formation 1940-12-
Verkstad 1941-06-12; liten översyn. Motor typ GpM nr 8393 inmonterad
Formation 1941-10-16

Nödlandning 1943-08-26. Motorkrångel vid start F 8. Märkning 8-61.
Motor: GpM nr 8393
Ff överste K G A Silfverberg oskadad

Överlämnat till F 1 1943
Märkning 1-61
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1946-11-27 Gångtid 1038:45 tim. Antal flygningar 4169 flygningar st. Med motor typ Gp M nr 8393

Fpl disponerat för museiändamål